e-podatelna
V tuto chvíli jsou možné dvě varianty elektronického podání:
- Prostřednictvím e-mailové zprávy i nepodepsané elektronickým podpisem, odeslané na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- Na technickém nosiči dat (flash disk, CD). Nosič můžete doručit do kanceláře obecního úřadu, Pomezí 4, buď klasickou poštou, nebo osobně v době úředních hodin. Technický nosič dat Vám bude vrácen pouze na výslovnou žádost.
Elektronický podpis
E-podatelna obecního úřadu je způsobilá přijímat elektronická podání, opatřená elektronickým podpisem (je možno jej použít u kterékoliv varianty elektronického podání), založeným na kvalifikovaném certifikátu, vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (např. I.CA). Elektronicky podepsané podání má stejnou právní váhu jako písemnost, podepsaná vlastnoručně.
Obdrží-li Městský úřad elektronické podání prostřednictvím e-mailu, bude veškerá komunikace úřadu směrem ke žadateli realizována e-mailem s vloženými, elektronicky podepsanými dokumenty (přílohami). Není-li žadatel držitelem elektronického podpisu, nebo není-li jeho poštovní program v okamžiku přijmu schopen elektronický podpis z jakéhokoliv důvodu ověřit, objeví se výrazné hlášení, že podpis není důvěryhodný. Tímto se není třeba znepokojovat, jedná se o běžný e-mail. Pokud žadateli uvedený zpusob elektronické komunikace nevyhovuje, budou mu na požádání odesílány dokumenty v listinné podobě klasickou poštou.
Chcete-li se s problematikou elektronické komunikace a elektronického podpisu seznámit blíže, mužete tak učinit např. na standard ISVS pro provoz elektronických podatelen ve vztahu k používání zaručeného elektronického podpisu a http://www.ica.cz
Požadavky na elektronická podání
Přípustné formáty elektronického podání:
- *.HTM, *.HTML (hypertextový dokument)
- *.TXT (prostý text)
- *.RTF (dokument v textovém standardu RTF)
- *.PDF (dokument ve formátu Adobe Acrobat Reader®)
- *.DOC, DOCX (dokument MS Word)
- *.XLS,XLSX (dokument MS Excel)
Při použití jiných formátů nemusí být elektronická podatelna zpusobilá takové podání přijmout. Jednou e-mailovou zprávou (nebo na jednom technickém nosiči dat) zasílejte pouze jedno podání.
Pokud součástí jednoho podání je více elektronických dokumentů, musí být zřejmé, který dokument je vlastním podáním a které dokumenty jsou dalšími elektronickými přílohami tohoto podání. Maximální souhrnná velikost jednoho e-podání (včetne všech připojených příloh) je 10 MB.
Příjem a zpracování elektronických podání
Je-li podání vůči správnímu orgánu učiněno pouze emailem, který není podepsán zaručeným elektronickým podpisem, trpí takové podání vadou, kterou je nutné odstranit, aby bylo možné se podáním dále zabývat. Formu a náležitosti podání, coby úkonu směřujícímu vůči správnímu orgánu, taxativně stanoví § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „SŘ“). Z uvedeného ustanovení je zřejmé, že podání učiněné v elektronické podobě, musí být podepsáno zaručeným elektronickým podpisem. Způsob podání učiněné emailem SŘ také připouští, avšak pouze za podmínky, že takové podání je do pěti dnů od jeho doručení potvrzeno písemně, ústně do protokolu, nebo, jak již bylo zmíněno výše, v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem.